نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن


 

محل تولد: تفرش‏ 
تاريخ تولد: 469 ق 
تاریخ وفات: 548 ق 
استادان: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ .  
شاگردان: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ .  

 
معرفي تفسير: تفسير جوامع الجامع : اين تفسير به سبک مجمع البيان، منظم و مرتب نيست، بلکه چون کشّاف مطالب بدون عنوان بندى، بدنبال يکديگر آمده است.

اين تفسير بسيار موجز و ويژگى مهم آن، ادبى بودن آن است که با عبارات بسيار کوتاه، آيات قرآنى را تبيين مى‏کند، و شامل تمام آيات قرآن مى‏گردد. شيوه اين تفسير، بيان مسائل مربوط به لغت، اعراب، قرائت، بيان نظم و نکات ادبى و بلاغى است، که با رعايت گزيده گويى، متنى دقيق و لطيف ارائه داده است. همين امر سبب گرديد تا از طرف شوراى مديريت حوزه علميه قم بعنوان کتاب درس تفسير، در پايه‏ هاى اوليه دروس سطح، مورد تدريس قرار گيرد.

روش تفسير : در پردازش مطالب بدين گونه است که در آغاز با نام سوره، بيان مکى و مدنى و معناى سوره، تعداد آيات و فضيلت سوره شروع مى‏کند، آنگاه به قرائت، لغت، نحو صرف، و واژه شناسى آيه مى‏پردازد، سپس به بيان و شرح و توضيح معناى آيه پرداخته به مانند زمخشرى، گفته‏هاى تفسيرى را ارائه مى‏کند.

در آغاز آياتى چند که به يک موضوع مربوط است ذکر شده و سپس به تدريج اجزاء آن آيات آورده شده و در ضمن تفسير آن جزء، قراءت و جهات ادبى از صرف و نحو و لغت و اشتقاق و بلاغت و احيانا کلام و فقه و اصول بيان گرديده است. البته در آيات الاحکام مباحث فقهى را غالبا با اختصار و بنحو ايجاز مطرح مى‏کنند،( مانند سوره مائده آيه 6 بحث« و امسحوا برؤوسکم و ارجلکم الى الکعبين»)، و تفصيل آن را به کتاب مجمع البيان ارجاع مى‏دهند.
مانند ج 1 صفحه 316 ذيل آيه 6 سوره مائده.

طبرسى گرچه گاهى در تفسير« جوامع الجامع» از تفسير« مجمع البيان» و يا شايد از ديگر دانشمندان سخنانى نقل مى‏کند،( به عنوان نمونه صفحه 17 ج 1 مى‏فرمايد: و ما اوردناه فى مجمع البيان من کلام ابي على الفارسى رحمه الله) ولى مى‏توان گفت که بيشتر بلکه نزديک به همه مطالب آن از تفسير کشّاف اقتباس شده است، او حتى در مواردى که زمخشرى از تفسير آيه سکوت کرده( مانند ذيل آيه 49 و 122 و 123 سوره بقره)، و يا قراءت غير عاصم را اصل قرار داده( مانند ترجيح« تفدوهم» بر« تفادوهم» در آيه 85 از سوره بقره ج 1 ص 60)، و يا عبارت آيه را بنحوى تغيير داده( مانند« يتفکرون» به جاى« تتفکرون» در صفحه 11 س 13 ج 1، و مانند« جعلناکم ازواجا» به جاى( و خلقناکم ازواجا» در صفحه 366 س 1 ج 1، و« ما تدعون من دونه من شى‏ء» در صفحه 446 س 13)، و مانند اين امور، از تفسير کشّاف تبعيت نموده است. 

آثار مفسر:

 

 « مجمع البيان»،« الکافى الشّافى» و« جوامع الجامع» و ... 

نسیم سحر دات آی آر

تعجیل در ظهور آقا امام زمان عج صلوات

 

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش